fbpx

Uventet hjælp fra et fotoalbum med billeder fra åbningen af Tutankhamons grav

egypten tutankhamon tutankhamons grav kongernes dal

Aida Nur egypten tutankhamon tutankhamons grav kongernes dalOmkring 1990 arbejdede Sussi Bech med tegneserien “Aida Nur” om en mavedanserinde i Cairo, der kommer på sporet af en uopdaget dronningegrav i Kongernes Dal. Under arbejdet fik Sussi hjælp fra uventet kant.

Det følgende er et uddrag fra ekstramaterialet i den samlede luksusudgave af Sussi Bechs “Aida Nur”:

Dansk konsul  Egypten i 1920’erne

En dag blev jeg ringet op af en mand, som præsenterede sig som Philip Treschow. Han var jurist, en meget passioneret tegneserielæser og en hyppig kunde i Jussi Olsens gamle tegneseriebutik, Pegasus. Jeg tror, det var i Pegasus, at han hørte om mit arbejde med Aida Nur. Philip sagde, at han muligvis havde noget billedmateriale, som jeg kunne bruge. Hans onkel Harry havde været dansk konsul i Egypten i 1920’erne og havde efterladt et par album med fotos fra sin tid dernede.

Bestil “Aida Nur” her: https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/

Da jeg så albummene, var jeg helt overvældet. Onkel Harry i alle mulige sammenhænge med diverse engelske notabiliteter. Fotos af Howard Carter og egyptiske arbejdere, som henter berømt gravgods op af Tutankamons grav. Det er ikke til at se på billederne, om onkel Harry selv har stået ved graven og taget dem, eller om han har købt sig til dem. Men som mange andre notabiliteter fulgte han ivrigt med i udgravningen og besøgte stedet flere gange.

LÆS OGSÅ: “Stor tegneseriekunst i flotte samlebind!”

Et stort pompøst telt

Mere interessant er billedet af et stort pompøst telt, som er slået op i Kongernes Dal. Man kan ane bjergene bagved. Det er midt i dalen i nærheden af Tutankamons grav. Ud af teltet kommer nogle prominente gæster. Til hvad? Hvorhen?

Desværre er der ikke mange noter i Harrys fotoalbum. Mit bedste gæt, ud fra, hvad jeg i øvrigt har læst om emnet, er, at det forestiller en eller anden ceremoni i forbindelse med Tutankamons grav. Måske den officielle åbning af graven. Under alle omstændigheder var det fantastisk at stå med fotografier fra 1920’erne af disse begivenheder, og jeg brugte en del af dem, da jeg tegnede bind 2.”