Digital restaurering af Sussi Bechs “Aida Nur”

Digital restaurering af Sussi Bechs "Aida Nur"

Digital restaurering af “Aida Nur”

Aida Nur tegneserie af Sussi BechI april måned 2018 udkommer Sussi Bechs “Aida Nur”. Udgivelsen bliver dermed andet bind af Sussi Bechs Samlede Værker. Første bind var “Dalila den Drevne”, som vi udgav efteråret 2016.

Luksusudgaven af “Aida Nur” bliver i samme fornemme udstyr: Hardcover og stort format, der samler alle 92 sider af “Aida Nur”, de originale albums for- og bagsider samt over 20 siders interviews, reproduktion af originaltegninger og upubliceret ekstramateriale.Heriblandt den hidtil utrykte serie “Margot og Alistair”, som blev tegnet til hæftet “Stegte Striber” nr. 4 og som var første gang, de to figurer optrådte.

Aida Nur luksusudgave 2018Prøvetryk på oplagspapir sikrer farveægthed

Den samlede udgave baseres på scanninger af de to oprindelige album. For at sikre et optimalt resultat har vi testet flere forskellige scannere og fået prøvetrykt i Ungarn på det papir, luksusudgaven skal trykkes på. Derved opnår vi, at farverne ligger så tæt på originalen som muligt, og at der ikke er problemer med f.eks. moiré.

Fra analog til digital produktion

Da “Aida Nur” udkom i 1991-93, foregik al produktion af tegneseriealbums på analog basis.

Ugebladet Anders And & Co. var akkurat begyndt at eksperimentere med farvelægning på UNIX computere. Og da tidsskriftet Seriejournalen interviewede Sussi i anledning af udgivelsen af “Aida Nur”, var bladets Aida Nur-forside også farvelagt på en Macintosh. Simpelthen fordi en scanning var for dyr.

Men det var eksotiske undtagelser fra de rutiner med pen, papir, saks, klister, reprokopier, tryfilm og blåkopier, der gennemsyrede hele branchen til et stykke op i 1990’erne.

Bleg sort trykfarve i de oprindelige album

Et eksempel på den blege sorte trykfarve i de oprindelige album - og samme billede efter digital restaurering i Photoshop.
Et eksempel på den blege sorte trykfarve i de oprindelige album – og samme billede efter digital restaurering i Photoshop.

Aida Nur blev farvelagt i hånden med pensel og vandfarve på en blåkopi. Den sorte streg lå på en seperat trykfilm. Når albummene blev trykt med datidens trykmaskiner, kunne der ske fejl flere steder i processen, der ikke var så computerstyret og præcis som i dag.

Det var trykkere, der på gefühl skruede op og ned for de fire trykfarver cyan, magenta, gul og sort. Derfor lider de oprindelige “Aida Nur”-album bl.a. af for lidt sort farve på de sorte flader. Mange steder fremstår den nærmest grå. Det har altid ærgret Sussi.

Det giver nutidens digitale teknik mulighed for at råde bod på. Takket være digital restaurering bliver luksusudgaven af “Aida Nur” faktisk den første udgave, hvor de sorte flader fremstår, som Sussi havde tænkt dem.

Denne artikel viser, hvordan digital restaurering af de sorte flader og streger foregår, når “Aida Nur” udgivelsesmæssigt vandrer fra en analog fortid til en digital fremtid. Hvis det bliver for nørdet, kan du bare nøjes med at kigge billeder. 🙂

Et digitalt løft til den sorte farve

Scanningen foretages i 1.200 dpi, cirka 4 gange så høj opløsning som krævet til tryk. Herefter hentes den ind i billedbehandlingsprogrammet Adobe Photoshop. Med tryllestav-værktøjet vælges nu en farveprøve bestående af så mange områder som muligt, hvor farven burde være sort. Herefter vælges “lignende områder”, dvs. alle flader på siden, der farvemæssigt svarer til farveprøven, indenfor en fastsat tolerance.

Nu har vi ideelt set udvalgt de områder på siden, hvor farven burde være helt sort. Hverken mere eller mindre. Men helt så enkelt er det selvfølgelig ikke.

Fordi farvefladerne i scanningen består af albummets trykraster og ikke helt rene farveflader, vil det valgte område mange steder – især i de store sorte flader – bestå af en række usammenhængende områder, der lige akkurat ikke rører hinanden.

Derfor beder man nu Photoshop udvide de valgte områder 1 pixel. Det får dem i de fleste tilfælde får dem til at “smelte sammen”. En pixel er den mindste måleenhed i scanningen. Dem er der 1.200 af pr. tomme, så vi taler virkelig om hårsbredder og fine tolerancer her.

Valg af prøve med tryllestav – vælg lignende – udvid med 1 pixel – skrump med 2 pixels
Sussi Bech Aida Nur
Før og efter digital restaurering af den sorte streg – klik for at se i større format.

Det valgte område kan nu udfyldes med en farve, der består af 100% sort og 55% af hver af de tre andre trykfarver. Det man kalder “rich black”, eller mættet sort. I første omgang sker det på et gennemsigtigt lag ovenpå scanningen. Så kan det lige kan tjekkes, at stregerne ikke er blevet tykkere. For at sikre yderligere imod det, skrumpes det valgte område med 2 pixels, inden der hældes sort i. Dermed er vi sikre på, at den nye sorte streg holder sig indenfor den scannede sorte streg og ikke påvirker Sussis tegning.

Småfejl fjernes også

Sussi Bech Aida Nur - fejl fjernes
Småfejl fjernes

Ud over løftet til den sorte streg fjernes også farveklatter og uvedkommende snavs, der skyldes den analoge trykmetode fra 1990’erne. Genudgivelsen giver også lejlighed til at justere et par farvelægningsfejl hist og her.

Følg med

Følg med her på bloggen, hvor vi vil offentliggøre flere historier fra arbejdet med “Aida Nur”, efterhånden som arbejdet skrider frem. Du kan abonnere på bloggen ved at indtaste din e-mailadresse i feltet øverst på siden.

 

Den færdige side før og efter digital rastaurering – klik for at se i større format.