fbpx

Festival de la BD d’Angoulême – en guide til Frankrigs største tegneseriefestival

Sussi Bech signerer Nofret Nefriti i Nouveau Monde pavillionen på tegneseriefestivalen Angoulême januar 2019

Herover: Sussi Bech signerer Nofret (Nefriti på fransk) i Nouveau Monde pavillionen på Angoulême-festivalen i 2019.

De fleste tegneserie-interesserede har nok hørt om tegneseriefestivalen i Angoulême, Frankrigs i særklasse største tegneseriefestival og Europas næststørste efter Lucca Comics & Games i Italien.

Trængsel ved indgangen til Nouveau Monde pavillionen på tegneseriefestivalen Angoulême i 2023.
Trængsel ved indgangen til Nouveau Monde pavillionen på tegneseriefestivalen Angoulême i 2023. Foto: Frank Madsen.

Hvert år den sidste weekend i januar besøger over 200.000 gæster Angoulême i de fire dage, festivalen varer, og hele den sydvestfranske provinsby emmer af tegneserier. Overalt i den gamle by er der store festivalpavillioner, hvor over 1.000 tegneserietegnere og forfattere sidder i forlagenes stande og signerer.

De mest ihærdige fans tager ind til byen kl. 5 om morgenen for at stille sig i signeringskøen til deres favorittegner. Kulturministeren ankommer i ministerbil med eskorte og tilbringer hvert år flere timer i Angoulême. I år var også undervisningsministeren til stede. Butikkerne holder udsalg, barerne er fyldte både indenfor og udenfor (vejret er ofte mildt i januar) og restauranterne har indkaldt ekstra personale til at bespise de mange gæster.

Vi har bedt Frank Madsen, tegner og forfatter til tegneserier som Kurt Dunder, Eks Libris og Københavnermysteriet, om at fortælle om tegneseriefestivalen i Angoulême. Frank har siden sit første besøg i 1997 besøgt festivalen seks gange, senest i 2023 for at præsentere udlandsrettigheder til danske tegneserier på vegne af brancheorganisationen Danske Tegneserieskabere.

Inden afrejsen var Frank i Kulturen på P1 for at fortælle om Angoulême-festivalen og Danske Tegneserieskaberes arbejde.

Tegneseriefestivalen i Angoulême

liberation-angoulême-festival-tout-en-bd
På Angoulême-festivalens første dag er avisen Libération altid gennemillustreret af festivalens udenlandske gæstetegnere.

Det var lidt af et tilfælde, at Angoulême – en mindre fransk provinsby på størrelse med Roskilde eller Horsens – blev centrum for Frankrigs største tegneseriefestival, og ikke f.eks. Paris eller Toulouse. Men i 1972 besluttede tegneserie-entusiasten Francis Groux at lave en fransk pendant til tegneseriefestivalen i Lucca og inviterede franske og udenlandske tegneserieskabere til den lille provinsby, hvor han som nyvalgt byrådsmedlem havde fået ansvaret for kulturområdet. Hugo Pratt, André Franquin, Marcel Gotlib, Burne Hogarth og mange andre store tegneserieskabere tog imod invitationen, hele byen sluttede massivt op om projektet og arrangementet blev så stor en succés, at man besluttede fra 1974 at arrangere en årlig tegneseriefestival. Her i 2023 kunne man så fejre afholdelsen af den 50. internationale tegneseriefestival i Angoulême.

I dag er byens gågade opkaldt efter Hergé (Tintins skaber) og Goscinny (Asterix’ forfatter), byens kulturcenter er opkaldt efter Vakse Viggos skaber (Espace Franquin) og 27 imponerende gavlmalerier med tegneseriemotiver pryder byens huse.

Rådhuset i Angoulême er hver aften oplyst af et lysshow, der har nyt tema hvert år.
Rådhuset i Angoulême er hver aften oplyst af et lysshow, der har nyt tema hvert år. Foto: Frank Madsen.

Ankomst og ophold i Angoulême

De fleste ankommer til tegneseriefestivalen i Angoulême med TGV-toget fra Paris. Turen tager cirka tre timer. Alternativt kan man flyve til f.eks. Toulouse og leje en bil derfra (eller tage TGV-toget). Den gamle by ligger på toppen af et 100 meter højt klippeplateau, “Sydvestens balkon”, omsluttet af floden Charente og stationen ligger for foden af plateauet, så hver gang et nyt tog ankommer, ses en lind strøm af tegneseriefans med rullekufferter, der kæmper sig op mod byens centrum.

Har man været så uandsynlig heldig at få et hotelværelse i den gamle by nær byens rådhus (“hôtel de ville”), har man et godt udgangspunkt for de fire dages festivalbesøg. For festivalen er spredt ud over hele byen, og man kommer til at traske en del rundt for at se det hele – og trænger man til at slappe af, så er det rart, at ens hotel ikke ligger 5 kilometer udenfor byen.

Må man nøjes et hotel udenfor Angoulême, er taxaerne forholdsvis billige i Frankrig, og der kører desuden gratis busser til og fra en del af hotellerne. Taxaerne er nemmest at fange på stationen. Er man tegneserietegner, kan man godt blive bedt af chaufføren om at tegne i hans scrapbog undervejs.

Den største pavillion på tegneseriefestivalen Angoulême er Le Monde des Bulles.
Den største pavillion på tegneseriefestivalen Angoulême er Le Monde des Bulles. Foto: Frank Madsen.

Le Monde des Bulles

Den største pavillion (3.750 m²) ligger på Place du Champs de Mars med indgang fra Rue Goscinny. Det er her, du møder de allerstørste franske og belgiske tegneserieforlag: Dargaud (Blueberry, Blake og Mortimer, XIII), Dupuis (Splint & Co., Natacha, Kid Paddle), Casterman (Tintin, Adèle Blanc-Sec), Glénat (Titeuf) og mange andre kendte forlag har stande, hvor man kan købe tegneserier og få dem signeret af hundredevis af tegnere, der sidder parat ved signeringsbordene – de mest kendte ofte med lange køer foran sig.

De store forlag uddeler også gratis hovedbeklædning, så hvis du er ude efter en Splint-hat eller Titeuf-hår, så er Le Monde des Bulles stedet.

Éditions Cornélius altid meget hyggelige stand i Nouveau Monde pavillionen.
Éditions Cornélius altid meget hyggelige stand i Nouveau Monde pavillionen. Foto: Frank Madsen.
Trængsel i Nouveau Monde pavillionen.
Trængsel i Nouveau Monde pavillionen. Foto: Frank Madsen.

Nouveau Monde

Er du til grahic novels eller tegneserier fra de lidt mindre franske forlag, så er pavillionen Le Nouveau Monde (2.450 m²) på Place New-York bag rådhuset stedet at besøge. Det meget lange L-formede telt rummer cirka 80 stande, hvor forlag som La Boîte a Bulles, L’Association (Julie Doucet), Presque Lune (Halfdan Pisket), Mosquito (Doktor Pind), Sarbacane m.fl. sælger deres tegneserier og deres tegnere tilbyder at signere. Også en række organisationer for udenlandske serieskabere har stande og fremviser tegneserier fra Polen, Tyskland, Schweiz, Norge og Sverige.

I bunden af pavillionen holder BD Alternative, repræsentanter for den franske tegneserie-undergrund, til med fanzines, badges, postkort og små kunstværker.

Les Halles, byens torvehal fra 1888.
Les Halles, byens torvehal fra 1888. Foto: Frank Madsen.
I pavillionen La Place du 9e Art gælder det salg af original tegnekunst og merchandise.
I pavillionen La Place du 9e Art gælder det salg af original tegnekunst og merchandise. Foto: Frank Madsen.

La Place du 9e Art

For den store pengepung: Figur fra Le Tendre/Loisels "Jagten på tidsfuglen" (La quête de l'oiseau du temps).
For den store pengepung: Figurer fra Le Tendre/Loisels “Jagten på tidsfuglen” (La quête de l’oiseau du temps). Foto: Frank Madsen.

Byens restauranter og caféer er centreret i kvarteret lige vest for Place Charlie (opkaldt efter Charlie Hebdo). Her ligger barerne Chat Noir og Blues Rock Café, hvor mange får en øl, og et stenkast derfra (Place des Halles) ligger byens maleriske overdækkede torvehal i glas og støbejern fra 1888. Her kan man købe brød, slagtervarer, grønsager, vin og ost i høj kvalitet eller nyde et glas vin eller en kop kaffe i en af caféerne.

Klos op ad Les Halles d’Angoulême ligger pavillionen La Place du 9e Art (tidligere kaldet Para BD), hvor der på 900 m² sælges original tegnekunst og originalsider fra mange kendte tegneserier, tegneseriefigurer, merchandise og ældre, franske tegneseriealbum. Der er også hele tiden tegneseriekunstnere, der sidder og signerer eller frembringer ny kunst, mens publikum kigger på.

Alligator 57 dannede indgang til Manga City - og til 50 års festen for Angoulême-festivalen, hvor kun VIP-indbudte havde adgang.
Alligator 57 dannede indgang til Manga City – og til 50 års festen for Angoulême-festivalen lørdag aften, hvor kun nogle hundrede VIP-indbudte havde adgang. Foto: Frank Madsen.

Quartier Manga

Næsten 60% af alle de tegneserier, der sælges i Frankrig, er manga (eller varianter heraf). Da den asiatiske bølge rullede henover tegneserielandet Frankrig, var der i det professionelle miljø først modstand mod denne invasion af fremmede tegneserier, men mangaen har vist sig at revitalisere interessen for (og salget af) tegneserier i Frankrig.

Derfor er det passende, at manga-tegneserierne har fået sin egen pavillion (Manga City, adgang via Alligator 57) på 3.000 m² tæt ved stationen. Her er der stande, foredrag, cosplay og alt, hvad der hører de fjernøstlige tegneserier til.

Le Pavillon Jeunes Talents

Pavillon Jeunes Talents er stedet, hvor unge tegneseriekunstnere kan møde hinanden og præsentere deres arbejde for fagfolk. Der erogså konferencer om uddannelse, job og tegneteknikker samt udstilling af udvalgte talenters værker. Stedet er Le Nil, Angoulêmes nedlagte papirfabrik ved Charonte-flodens bred.

SNCF Studio

Her (Place Saint Martial) kan man se de tegneserier udstillet, der konkurrerer om prisen Fauve Polar SNCF og møde serieskaberne bag, mens de duellerer i tegning med pen og blyant på scenen.

Espace Raja

Sammesteds (Place Saint Martial) ligger emballagefirmaet Rajas (festivalens hovedsponsor) pavillion, hvor man kan sætte sig og nyde en kop kaffe, mens man studerer de tegneserier, der konkurrerer om Éco-Fauve Raja-prisen.

Marché International des Droits - stedet for forlagene forhandler udgivelsesrettigheder tilt tegneserier.
Marché International des Droits – stedet for forlagene forhandler udgivelsesrettigheder til tegneserier. Foto: Frank Madsen.

Marché International des Droits

For festivalgæster med pro-pas er der også mulighed for at besøge pavillionen Marché International des Droits (Rue des Fréres Lumière), hvor forlag fra hele verden sidder og forhandler udgivelsesrettigheder til tegneserier. Aktiviteterne her begynder allerede onsdag, en dag tidligere end resten af festivalen, og udover mødeaktiviteterne i forlagenes stande er der en bar og en foredragssal, hvor der hver time er nye foredrag om markedsudviklinger og nye tendenser indenfor tegneserieverdenen, ligesom forlag kan pitche tegneserier overfor filmbranchen under eventen “Shoot the Book”.

Tegneserieudstillinger i Angoulême

Udover pavillionerne med salg og signering byder festivalen også på mange tegneserieudstillinger fordelt på lokaliteter over hele byen.

På Hôtel Saint-Simon (15 Rue de la Cloche Verte) udstilles vinderen af sidste års hovedpris, i 2023 canadiske Julie Doucet (Dirty Plotte). På bymuseet (Musée d’Angoulême) udstilledes i 2023 tegneseriekunstnerne Philippe Druillet (Lone Sloane) og Ryōichi Ikegami (Mai, Crying Freeman), i byens kulturhus, Espace Franquin, var der master class og udstillinger, bl.a. af Junji Itō (Gekkan Halloween) og i Quartier Jeunesse en udstilling af Marguerite Abouets værker (Aya).

I alt var der tegneserieudstillinger 15 steder i Angoulême under årets tegneseriefestival.

Praktiske informationer

Andre blik på årets Angoulême-festival

Du kan læse mere om årets tegneseriefestival i Angoulême herunder. Der var tilmeldt over 800 journalister og pressefolk:

Kortet over Angoulême med årets aktiviteter giver et indtryk af, hvor omfattende festivalen er.
Kortet over Angoulême med årets aktiviteter giver et indtryk af, hvor omfattende festivalen er.
Jubilæumsudgaven af tegneseriefestivalen i Angoulême (50. årgang) blev lørdag aften fejret med en festival for nogle få hundrede særligt indbudte gæster. Der var fransk techno, øl og champagne ad libitum.
Jubilæumsudgaven af tegneseriefestivalen i Angoulême – 50. årgang – blev lørdag aften fejret med en fest på Alligator 57 for særligt indbudte gæster. Der var fransk techno, øl og champagne ad libitum til langt ud på natten. Foto: Frank Madsen.